سه‌شنبه، تیر ۱۳، ۱۴۰۲

مطابقت نام مهراب کابلی و رودابه با موریا گوپتری و الهه سرسوتی

به نظر می رسد نام مهراب کابلی از موریا گوپتری/گوپتری موریا (محافظ طاووس) یعنی نام و نشان چاندرا گوپتری موریا (محافظت شده توسط ایزد ماه از خاندان دارندگان سمبل طاووس) بنیانگذار سلسلهٔ مقتدر موریای هند گرفته شده است. عنوان مهراب وی می تواند بر گرفته از (مه-[ن] ریپَ سنسکریت) به معنی شاه بزرگ باشد. او در منابع بودایی از قبیلهٔ سکیا (سکا) به شمار رفته است. لذا بی جهت نیست که رودابه (رود-اوه، محافظ متعالی آب) دختر مهراب کابلی مادر رستم سیستانی به شمار آمده است:
در اسطورهٔ مهراب کابلی آن از تبار ضحاک ماردوش به شمار رفته است، لذا مهراب کابلی را به صورت مَهروَ - کابلی به ظاهر به معنی مارکشندهٔ کابلی آورده و نام رودابهٔ دراز گیسو را به صورت رودوه به معنی بالارفته و صعود کرده، گرفته اند:
mahra-av: deadly snake
रूढ्वा ppp. rUDhvA having climbed, having grown.
در اسطورهٔ چاندراگوپتره موریا صحبت از سمّ مار و عمل سزارین مادر فرزند چاندراگوپتره موریا نظیر سزارین رودابهٔ آبستن به رستم پسر زال است.
نام رودابه (در معنی محافظ متعالی آب) و کمند دراز گیسوی وی با واژهٔ موریا و طاووس که سمبل سرسوتی (الههٔ آب) بوده، مرتبط به نظر می رسد. برهمای ریش سفید شوهر سرسوتی هم سمبل مرغی دارد و قو سوار است که یادآور زال (پیر) و سمبل سیمرغ وی است.
ریشهٔ سنسکریتی نام طاووس:
طاووس در زبانهای هندوایرانی به معنی دارای دُم گسترده و بر افراشته به نظر می رسد:
त m. ta tail
उच्च adj. ucca elevated

هیچ نظری موجود نیست: