شنبه، آبان ۲۰، ۱۳۹۱

معنی اصطلاح خداحافظی لُری کِرِ داوود وَ دَورتان

آقای مهدی سبزه در فیس بوک گروه فرهنگ و زبانهای ایران باستان می پرسد: قدیمی های ما [در لرستان] برای خداحافظی گفتن از عبارت "(کر داوود)" استفاده میکنند. آن ها بجای اینکه بشما بگویند "خداحافظتون" میگویند "کِرِ داوود وَ دَورتان" آیا میداند منظورت از این اصطلاح چیه؟؟ آیا شما نیز شنیده اید؟
جواب و نظر من بدین سؤال از این قرار است: اگر اجزاء کِرِداوود را "کرِ" (به اوستایی، کردن)،"داو" (به فارسی، عزم به اراده خود، به هدف رسیدن یا دعوی و نگهداری) و "اوت" (به اوستایی، بهتر یا باشد) بگیریم آن به مفهوم "سفرتان خوب باد" یا "[خدا] خوب به هدف رساند" می گردد یعنی تقریباً به همان معنی "خداحافظ شما" خواهد بود. ولی وجود اصطلاح وَ دَورتان (به دورتان) می رساند که "کر داوود" در معنی "نگهداری کننده خوب" از سوی دیگر به عنوان اسم قدیسی تصور می شده است. وجود زیارتگاههای فراوانی به نام داوود در ایران هم می رساند که قدیسی نیز از قدیم بدین اسم وجود داشته است که به احتمال زیاد منظور ایزد مهر بوده است که در وِداها حافظ نوع بشر به شمار آمده است.
شکلی از نامهای داود و میتره در سنسکریت مترادف هم به معنی مهربان هستند:
दयावती f. dayAvati kind, दयावत् adj. dayAvat pitiful
मैत्र adj. maitra kind

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام عرض ادب...به نظر من آدم اگه اگه يه چيزي رو نفهمه هيچوقت در موردش حرف نمي زنه يا ميپرسهكه بفهمه...معني مرگور:قبلا اسمش مرگ آور بود(دره مرگ آور)تحول معنايي به مرگور يافته.

ناشناس گفت...

من نام مرگور (فراوان دام دارنده)را در رابطه ترگور (کم دام دارنده)این چنین معنی کردم. دلیلش همخوانی آنها با یکدیگر است. دیگران نیز می توانند نظر دهند و دلیلی برای آن ارائه دهند یا به دنبال ظاهر آن بروند،چنانکه شما فرمودید. معمولاً نام منفی -در این باب مرگ آور- را روی روستاهای ایران نمی گذاشته اند.

بهدین گفت...

کر داوود و دورتان

کر == (( رک خط ))
داوود = (( ملک داوود ایزدیان است ))
و دورتان = (( به دور شما باد ))

هنوز هم در بین بازی های بومی محلی هنگامی که در بازی شخصی را بر می گزینند به دور آن ( خط یا رک یا کر )می کشند .یعنی برگزیده شده یعنی کمر بسته یعنی نظر کرده و....

روی هم رفته چم ( کر داوود و دورتان )= می شود

برگزیده ملک داوود باشید

ملک داوود نگهدارتان باد

دعایی است به همراهی کسی که در حال سفر است