پنجشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۵

رقم بالای افلاطون (شش هزار سال پیش از ورود خشایارشا به یونان) برای زمان زرتشت از کجا پیدا شده است؟

عده ای گفته اند یک صفر زیادی آورده شده است و بنونیست گوید که این عمر انسان در روی نزد ایرانیان باستان (در واقع نزد نویسندگان تورات) بوده است. ولی با توجه به این ظاهر نام زرتشت در هیئت زرتو- شُشتهه در زبانهای قدیم ایرانی معنی کهن-ششم می داده است و قابل تفسیر به مرد شش هزار سال پیش بوده است، این از معنی شکل ظاهری زرتشت برخاسته است. در واقع مطابق ترجمه و تفسیرهای پهلوی نام زرتشت/زرتوشترا در معنی دانای سرودهای دینی کهن لقبی بر موبدان باستانی بوده است که بعداً این عنوان به زرتشت سپیتمان اختصاص یافته است. خود نام زرتشت به ظاهر در هیئت زرتو-اَشت معنی پیامرسان کهن یا رساننده پیامهای کهن را می داده است.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
جناب آقای مفرد ازتون عذر میخوام که این سوالم رو در اینجا مطرح میکنم. شخصی به نام میلاد (فامیلی ایشون رو نمیدونم) مقالات شما رو بدون ذکر منبع و نام حضرتعالی ، به نام خودش در فضای مجازی منتشر کرده. من به ایشون اعتراض کردم و ایشون هم مدعی شدند که در پاییز امسال با مشارکت حضرتعالی قرار هست کتابی رو چاپ کنند. همینطور ایشون مدعی شدند که ۵ساله که با شما درحال همکاری هستند. اگه لطف بفرمایید و جواب من رو بدید منت بر سرم گذاشتین. ضمن اینکه اگر ایشون از اسم شما به دروغ استفاده کرده باشن باید این موضوع روشن بشه.
با تشکر از توجه شما بی صبرانه منتظر پاسخ حضرتعالی هستم.

Mofrad گفت...

با درود. بله تماس میگیرد. کتابی در دست انتشار دارد که از همان مقالات من در تاریخ اساطیری تطبیقی استفاده کرده و به قول خودش آنها را ساده و عامه فهم می نماید. نمی دانم چقدر موفق خواهد شد. روی کتاب نوشته که کتاب بر اساس نظریات من و هرتسفلد نوشته شده است. کسانی دیگر خیلی جاها مقالات مرا به نام خودشان منتشر کرده اند. لا اقل میلاد در رابطه با کتابش که می گوید به زودی منتشر خواهد شد نام مرا به عنوان مأخذ خود ذکر کرده است.

ناشناس گفت...

جناب آقای مفرد از اینکه پاسخ من رو دادید بسیار متشکرم.

Mofrad گفت...

سپاس. دوست گرامی. لطف دارید.