نظری بر نام و نشان یاران و منسوبین و معاند موعود شیعیان
در این باب نامهای خراسانی و یمانی و نفس زکیه ذکر میشود که دو نام نخست (نظیر مناطق مخصوص یاران موعود زرتشتیان) نشانگر نواحی جغرافیایی شیعه نشین دور دست از عراق و مدینه و مکه است. ولی نام سوم ( این هم نظیر یاران تاریخی موعود زرتشتیان) نشانگر نفس زکیه تاریخی است: "نفس زکیه. [ن َ س ِ زَ کی ی ِ / یَ] (اِخ) محمد بن عبداﷲ بن حسن بن علی بن ابی طالب، مکنی به ابوعبداﷲ و ملقب و مشهور به نفس زکیه، از مردم مدینه و از اصحاب حضرت امام صادق بود و در عهد آن حضرت دعوی امامت کرد و به سال 145 هَ. ق. کشته شد. (از ریحانة الادب ج 4 ص 223)."
مخاصم موعود شیعیان یعنی سفیانی (معادل مخاصم اهریمنی موعود زرتشتیان) نشانگر خاندان ابوسفیان (امویان) است.
مخاصم موعود شیعیان یعنی سفیانی (معادل مخاصم اهریمنی موعود زرتشتیان) نشانگر خاندان ابوسفیان (امویان) است.جالب است، نام اصلی سفیانی یعنی عثمان (مار) در سنسکریتی به معنی خشمناک معادل دیو آشموغ (مخاصم سوشیانت موعود زرتشتی) یعنی بسیار خشمگین است:
.उष्म m. uSma (aeshma) anger, ओघ m. ogha multitude
نظر خام قدیمی
سفیانی در اصل همان آثویانی یعنی فریدون/ کورش روز رستاخیز موعوداست
چگونه یک موعود زرتشتی معروف به آثویانی (آسپیانی) به واسطه شباهت نام و معنی لفظی اش به ابو سفیان در مذهب شیعه تبدیل به موجود اهریمنی روز رستاخیز امام موعود شیعیان گردیده است؟
در اوستا و کتب پهلوی در شمار جاودانیهای زرتشتیان از فریدون/ کورش که در عهد سوشیانت (امام وهادی موعود زرتشتیان) ظهور خواهد کرد تحت نام/لقب هئوئیشت (نیک کردار) پسر گئورو(دارنده گاوان باشکوه) یاد شده است. در یشتها نام گئورو در کنار نام مترادفش هوگئو یعنی دارندگان گاوان خوب آمده که یکی از سه نام اوستایی هخامنشیان است. نام سوم ایشان نوذریان است که به معنی فرمانروایان جدید است که در نقطه مقابل نام فرتریان خبر هرودوت یعنی فرمانروایان پیشین یعنی مادها (کیانیان) پدید آمده است. در این باب گفتنی است خود کورش در ارتباط با داماد و پسرخوانده اش گئوماته بردیه(زرتشت) فرشوشتر یعنی شهریار جوان (=نوذر) نامیده شده است. در زبان عربی نام اسفیانی (سفیانی) به معنی استر تند و تیز می باشد که این لفظ و معنی هم با ظاهر و هم با مفهوم ظاهری نام خانوادگی اوستایی هخامنشیان شاخهً انشان یعنی اسپیانی ها مطابقت می یابد و همین امر ، بواسطه کدورت و دشمنی افراطی شیعیان با امویا ن (خاندان ابوسفیان) همچون دستاویز مناسبی، باعث انتشار و مشهورشدن نام سفیانی در نزد شیعیان گردیده است. نام اوستایی آثویه که در پهلوی تبدیل به آسپیان گردیده است در اصل به معنی عزیز و گرامی است که در نزد یهود تبدیل به نام مترادف عبریش داود گردیده است چه پسر وی یعنی سلیمان اساطیری سازنده معبد اورشلیم یا همان سلمان فارسی اساطیری مسلمین (هر دو به معنی مرد صلح) کسی جز کورش/فریدون خندق ساز و دژ و معبد ساز و جهانگشای رئوف منظور نبوده است چنانکه به قول فردوسی: فریدون بیدار دل زنده شد زمین و زمان پیش او بنده شد به داد به بخشش گرفت این جهان سرش برتر آمد ز شاهنشهان
به هر حال هوئیشت/ فریدون/ فرشوشتر/ کورش این کشورگشای رئوف و سیاس تحت نام سفیانی در معتقدات شیعه به سلک خاندان اموی در آمده و تباهکار روز موعود به شمار آمده است. در اینجا برای آشنایی با معتقدات اساطیری شیعیان، گفتار ایشان در باب سفیانی به عینه نقل میشود: با این توضیح که این باورمندان روایات اساطیری، ابله به معنی ساده کلمه نیستند بلکه اعتقاد افراطی به درستی روایات اساطیری دارند. می دانیم که روشنفکران رند زمان خود محمد نیز به اغراق روایات اساطیری وی در قرآن را داستانهای پیشینیان دانسته و بی اعتبار می پنداشته اند در صورتی که این اساطیر ساختگی نبوده بلکه بر باورهای دینی پیشینیان و روایات تاریخی گذشته استوار بوده اند. ولی ظاهراً شیعیان با تلنباری از اساطیر افسانه ای که نقد و بررسی علمی نشده اند در افسانه باوری مذهبی پیرو زرتشتییان موعود پرست شده و در این راه گوی سبقت را ازهمه فرق و نحل ربوده اند.
پرسش شما، پاسخ موعود (سفياني)
۲۱ مرداد ۱۳۸۶
سفياني كيست؟ چرا به او لقب سفياني دادهاند؟ او «عثمان بن عنبسه» از فرزندان «خالد بن يزيد بن معاويه است و چون از نسل ابوسفيان است، معروف به «سفيان» است.
سفياني چه ويژگيهاي ظاهري دارد؟ او مردي است با چهرهاي ترسناك كه آبله روست و چشماني كبود دارد. سفياني از كجا خروج ميكند؟ از سرزميني خشك يعني «بيدا» كه سرزميني بي آب و علف در بين مكه و شام است، خروج ميكند. عثمان بن عنبسه كيست و ادعاي او چيست؟ او سفياني از فرزندان يزيد بن معاويه بن ابوسفيانـ لعنة الله عليهم ـ است. در حديثي از امام صادق(ع) آمده است كه فرمود:«آنگاه كه خورشيد به مغرب خود نزديك ميشود، كسي از مغرب فرياد ميزند: اي مردم، مولاي شما در بيابان خشك (بيدا) ظهور كرد و او عثمان بن عنبسه از فرزندان خالد بن يزيد بن معاويه بن ابوسفيان است. با او بيعت كنيد تا هدايت شويد و با او مخالفت نكنيد كه گمراه ميشويد. پس ملائكه و جن او را تكذيب ميكنند. هر آنكه در شك و ترديد است و هر كافر و منافقي با نداي او گمراه ميشود». تصرفات سفياني چه مناطقي را شامل ميشد؟ شيخ صدوق از ابو منصور البحبي نقل كرده است كه ميگويد: از امام صادق(ع) دربارة اسم سفياني سؤال كردم. فرمود: «تو را با اسمِ او چه كار؟ هر گاه مناطق پنجگانة شام: دمشق، حمص، فلسطين، اردن و حلب را تصرف كرد، منتظر فرج باشيد.» گفتم: آيا 9 ماه اين را در تصرف دارد؟ فرمود: «خير بلكه تصرف او 8 ماه است كه يك روز هم بر آن اضافه نميشود.»و برخي گفتهاند بعد از تسلط بر شام، هفت ماه حكمراني ميكند. چگونه امام مهدي(ع) بر عراق مسلط ميشود؟ بعد از اينكه سفياني تسليم پيشنهاد اطرافيان خود ميشود، در مقابل امام مهدي(ع) ميايستد و آن حضرت (ع) را به مبارزه ميخواند. پس امام مهدي(ع) او را از جنگ بيم ميدهد. اما سفياني بر جنگ عليه امام (ع) پا فشاري ميكند. بدين ترتيب بين لشكر سفياني و لشكر امام (ع) جنگي در ميگيرد، كه پيروز آن مهدي(ع) است. حكمراني سفياني پايان مييابد و اسير ميشود و امام (ع) او را به درك واصل ميكند. و اين گونه امام (ع) بر عراق مسلط ميشود.[قول ديگر دربارة كشته شدن سفياني] اين است كه او به شام فرار ميكند و امام (ع) عدهاي از ياران خود را به دنبال او روانه ميكند و آنان پس از دستگيري سفياني او را به قتل ميرسانند. آيا سفياني و دجال هم عصر هستند؟ بله. اين دو، هم عصر هم هستند و به شكلي با يكديگر رابط داردند. چه مدت طول ميكشد تا امام (ع) بعد از ظهورشان در [مقابل سفياني] پيروز شوند؟ اين پيروزي در يك شب واقع ميشود. از همان عصري كه در بين ركن و مقام خطبه ايراد ميكنند. فرو رفتن لشكر سفياني در زمين در چه زماني رخ ميدهد؟ اين واقعه ـ خسف ـ چند روز پس از ظهور صورت ميگيرد و معجزة بزرگي است كه امدادي الهي براي قيام مهدي(ع) است و با اين رخداد مردم به صراحت به عدالتِ دعوت او (ع) و حقانيت قيامش ايمان ميآورند. آيا با فرو رفتن لشكر سفياني در زمين مردم تحت تأثير [اين واقعه] قرار ميگيرند؟ در روايات به تأثير اين معجزه بر روح و روان انسانها تصريح شده است:«پس هنگامي كه مردم [اين واقعه] را ميبينند بزرگان اهل شام و گروههايي از اهل عراق به نزد امام(ع) شرفياب شده و با آن حضرت(ع) بيعت ميكنند. و قالوا آمنّا به.(يعني به قائم آل محمّد(ع) ايمان ميآوردند در حالي كه به آن حضرت(ع) كافر بودند). آيا معجزة خسف (فرو رفتن لشكر سفياني در زمين) خودِ سفياني را هم تحت تأثير قرار ميدهد؟ بله. معجزة خسف سفياني را هم تحت تأثير قرار ميدهد، و عاطفة او را دربارة مهدي(ع) قليان ميدهد. اين امر چند نتيجه دارد كه مهمترينِ آنها فتح عراق بدون خونريزي است.سيوطي4 به نقل از نعيم بن حمّاد به نقل از وليد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل ميكند كه ميفرمايد: «وقتي خبر واقعة خسف به كسي كه آن لشكر را روانه كرده است [سفياني] ميرسد ميگويد: به خدا سوگند خداوند در اين مرد عبرتي قرار داده است. لشكري را به سوي او روانه كردم، اما زمين آنان را در خود فرو برد، در اين واقعه عبرت و نصرتي است كه سفياني را به طاعت واميدارد». اين روايت در پايان به نقض بيعتِ سفياني و جنگش با امام (ع) اشاره ميكند.از اين خبر روشن است كه بيعتِ سفياني با امام مهدي(ع) و اتخاذ موضع ملايم در قبال امام (ع) در نتيجه فرو رفتن لشكرش در زمين است. بعد از اين كه سفياني به شام فرار ميكند آيا امام (ع) به تعقيب او ميپردازد؟ بله. آن حضرت (ع) عدهاي را به دنبال او روانه ميكند. اين افراد در بيت المقدس به سفياني ميرسند و در آنجا بر روي صخرهاي او را گردن ميزنند. سفياني پس از خروجش چه مناطقي را تحت تصرف خود در ميآورد؟ مناطق پنج گانه شام: دمشق و حمص در سوريه، فلسطين، اردن و حلب. آيا بر اين مناطق پنج گانه اكتفا ميكند يا تصرفات خود را توسعه ميدهد؟ بر اين مناطق اكتفا نميكند. بلكه لشكريان خود را به اطراف گسيل ميدارد كه بخش بزرگي از لشكريان او به طرف بغداد و كوفه ميروند و در آنجا قتل و فساد به راه مياندازند و اهل آنجا را تارومار ميكنند. در كوفه و نجف اشرف نيز قتل عام ميكنند.پس از آن، قسمتي از لشكر آن ملعون به شام و قسمتي ديگر به مدينه ميروند. وقتي لشكريان سفياني به مدينه ميرسد چه اتفاقي رخ ميدهد؟ با رسيدن لشكر سفياني به مدينه، به مدت سه روز هر عملي را در اين شهر مباح اعلام ميكنند و در آن به قتل و ويراني مشغول ميشوند. آيا به همين امر اكتفا ميكنند يا فراتر از آن ميروند؟ هرگز به اين مقدار اكتفا نميكنند. بلكه بعد از آن به سوي مكه ميروند، اما به آن نميرسند. سرنوشت بخشي از لشكر سفياني به سوي شام ميروند، چه ميشود؟ لشكري كه به شام ميرود [با لشكر امام (ع) مواجه ميشود كه]، لشكر حضرت حجت (ع) بر آن پيروز شده و آن را نابود ميكند و اموال آنان به غنيمت گرفته ميشود. فتنه سفياني تا كجا گسترش مييابد و اين فتنه بر چه كساني سخت خواهد بود؟ فتنة اين ملعون در نواحي مختلف بلاد اسلامي گسترش مييابد و در اين فتنه به طور خاص بر اصحاب علي(ع) و شيعيان آن حضرت (ع) سخت ميگذرد تا جايي كه ندا دهندهاي از سوي سفياني ندا ميدهد: «آگاه باشيد هر كس سرِ شيعهاي از شيعيان علي(ع) را بياورد هزار درهم جايزه ميگيرد.» در اين اوضاع همسايه بر همسايهاش هجوم ميبرد و ميگويد: او از شيعيان علي(ع) است. پس گردنِ او را ميزند و هزار درهم جايزه ميگيرد. علت نرسيدن لشكري كه از طرف سفياني به سوي مكه روانه ميشود، به اين شهر چيست؟ زيرا اين لشكر هنگامي كه به سرزمين «بيدا» كه در بين مكه و مدينه قرار دارد ميرسد، زمين تمام آنان را در خود فرو ميبرد و ميبلعد. و اين واقعه همان است كه به «خسف» مشهور است.
ماهنامه موعود شماره 75
۱ نظر:
جالبه که این اتفاقات در حال رخ دادن است...
ارسال یک نظر