شنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۸۶

معنی نامهای کاشمر

برای کاشمر سه نام اساسی کهن ذکر شده است که به ترتیب عبارتند از کاشمر، ترشیز و بست (ویست) ریشه مشترک اوستایی این سه نام گویای آن است که در آنجا معبدی بوده است که مغان در آنجا به کار قضاوت می پرداخته اند چه این اسامی را به لغتهای اوستایی و پهلوی به ترتیب می توان قضاوتگاه و پرستشگاه دینی،جایگاه قضاوت برتر و جایگاه آگاهی وسیع معنی نمود. در واقع بدون در کنار هم معنی نمودن این اسامی دستیابی به معنی لغوی آنها مشکل و حتی ناممکن است ودلیل این امر هم که تعیین و تبیین این اسامی تا به حال صورت نگرفته همین روش اشتباهی انتزاعی معنی کردن این نامهاست .موضوع سرو معروف کاشمر که گویا به دست زرتشت کاشته شده بوده است،باید افسانه ای بوده باشد که از معنی نمودن کاشمر به کاج تراز اول حادث گردیده بوده است.
در مورد بردسکن نظرم این بوده است که آن ترجمه نام ترشیز (محل پرت و پشتی) است و به احتمال زیاد از صورت ایرانی پرت-شی-کان یعنی محلی که پرت و دور افتاده است، پدید آمده است. نام کاشمر به ظاهر به معنی محل کاج فراوان (یا محل کاج بزرگ) درک میشده است. واژۀ کَشَ در اوستا به معنی ستون چوبی و مَر به معنی شمردن و آرزو کردن است، در مجموع ستون چوبی و درخت قابل توجه و آرزو شده است. به احتمال زیاد این نام با زرتوشترای تاریخی بلند قد (ملقب به بردیه، سمردیس= سه مَرده) که به سرو بلند تشبیه میشده است مقایسه شده و در نتیجه با آن مرتبط گردیده است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

با درود و عرضِ خسته نباشید. جناب مفرد! خواستم بعرضِ شما برسانم از آنجا که سایتِ پرشین بلاگ را هک کرده اند فعلا سرود زرتشت از آدرس زیر در دسترس است. مهرافزون!

ناشناس گفت...

درود بر شما
من خواستار آنم که اگر امکان دارد با شما همکاری داشته باشم ، اگر موافقید من ایمیل خود را جهت تماس میگذارم،
پاینده و پیروز باشید.

ناشناس گفت...

email : sh.mehrazar@yahoo.com