پنجشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۹۴

معنی آبسکون

تصور میکنم آبسکون در اصل آپَ-سکَرن Apa-skarn اوستایی بوده است یعنی جای گرد و چنبره شده در آب (جزیره): علی القاعده حرف "ر" ساکن آن در ترکیب افتاده و حرف "آَ" قبل از آن به "اُ" تبدیل شده است. چون نام ترکی آشیرآدا (جزیره پناهگاهی) و نامهای فارسی میانکالا (قلعه میان [آب]) و نیمردان (محل دارای خمیدگی [در آب]= جزیره) گواه آن هستند.
بعدا به این نظر رسیدم:
به نظر می رسد آبسکون در اصل آپ-کوست-ون/آب-خوست-ون پهلوی بوده است یعنی محل جدا شده توسط آب (جزیره). چون نام دیگر آنجا یعنی آشوراده در هیئت اَفش/اَوش-اور-دا= محل نگهبانی شونده توسط آب نیز به همین معنی است و نامهای فارسی ناحیه آن یعنی میانکالا (قلعه میان [آب]) و نیمردان (نیام-ور-دان= محل پناهگاهی محافظت شده) هم اشاره بدین معنی دارند.
همین نامهای آبسکون (آبکوست/آبخوست) و آو-سورا-دا (در معنی محل محافظتی جدا شده توسط آبها[ی گسترده] یا محل جدا شده توسط برش آب) می توانند اشاره به هیئت گم شده اوستایی و پارسی باستانی جزیره داشته باشند. نام شبه جزیره آبشوران نیز گواه درستی وجه اشتقاق فوق است.
نظر جدید
نام آبسکون در معنی ساکن در آب می رساند که نام میانکاله (زمین رها شده میان آب) یا در اصل میان خاله (واقع میان آب ساکن) بوده است. نامهای انجیله (انچیله) و نیمردان (نَموَر دان) متعلق به آبسکون به معنی جایگاه خمیده هستند. بر این پایه نام ترکمنی آشوراده (آشیر-آدا) به معنی جزیرۀ در حالت خمیدگی است.

هیچ نظری موجود نیست: