یکشنبه، بهمن ۱۸، ۱۳۹۴

سمرقند شهر ایزد خورشید بیمرگ اَمُری (مهر)

Ourmazd Golyari
قالَ رسول الله صلّى الله عليه و سلّم [...] و خَلفَها مدينةٌ يُقالَ لها سمرقندُ فيها عَينٌ من عُيونِ الجنةِ و قَبرٌ من قُبورِ الانبياءِ و روضَةٌ من رياضِ الجنِّةِ [...]. (معجم البلدان، یاقوت حموی).
از دوستان كسى مى داند منظور در اين حديث از"قبرى از قبرهاى انبياء" مدفن كدام رسول است؟ كسى خبر موثق دارد كه آيا پيامبرى در سمرقند مدفون است يا خير؟ پيشاپيش متشكرم.
Javad Mofrad
در مقاله دیدنیهای شهر سمرقند در کشور ازبکستان آمده سه نام تپه "افراسیاب" (بانی اساطیری سمرقند)، قدمگاه خضر و مقبره شاه زنده (مقبره منسوب به قثم بن عباس بن عبدالمطلب) به چشم می خورند که در جوار یکدیگر واقع شده اند. در واقع مهر میانجی در عهد اشکانیان نیمه پیامبر- نیمه خدا به شمار می رفته است. احتمال دارد نام و نشان قثم در آنجا قدیمی تر بوده و با کشِمَ سانسکریت یعنی صلح و آرامش بخشنده مرتبط بوده باشد. چون عنوان شاه زنده و جاودانی صفت ایزد سغدی و خوارزمی اَمُری (بیمرگ) بوده که همان ایزد مهر است. قدمگاه خضر جاودانی آنجا هم در این ارتباط است. در این رابطه نام پسر منسوب به قثم (مرد بسیار بخشش و دهش) بن عباس (شیر درنده) یعنی خالد (جاودانی) هم قابل توجه است.
موضوع آرامگاه دانیال نبی/دانیار در سمرقند
مقبره ای به نام دانیال نبی در سمرقند وجود دارد که اهالی سمرقند براین باورند که بعد از بازگشت تیمور از شوش قسمتی از پیکره دانیال را برای حفظ مردمان سمرقند از بلاهای طبیعی و مصیبتها از شوش به این مکان آورده است.
مقبره ای به طول ۱۸ متر که، طویل بودن آن بسیار عجیب، و باعث ایجاد شایعات و خرافات در میان اهالی سمرقند شده است. به طور مثال آنها می گویند پایی که در این مقبره دفن شده، هرسال مقداری رشد می کند و خرافات دیگر…
مقبره خواجه دانیار(=یارای رشد و حرکت)
مقبره خواجه دانیار در شمالی ترین نقطه تپه افراسیاب واقع شده است و بعضی معتقدند که او، از اولین افرادی بوده که به قثم‌بن‌عباس پیوسته است. (دیدنی های شهر سمرقند در کشور ازبکستان).

هیچ نظری موجود نیست: