سه‌شنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۸۶

وجه اشتقاق نام شاندِرمن و دُرمن

مسلم به نظر می رسد نام این منطقه صومعه سرا ترکیبی باشد شن (جا) ودرمن. که خوداین جزء دوم را می توان به سه گونه معنی نمود:جایگاه ساخته شده از چوب و درخت و چادر یا جای دور یا جای دیرپایی و استراحت مسافران که هر سه وجه اشتقاق برای این منطقه مناسب می افتند، از این میان معنی سومی بیش از اولی و دومی معنی منطقی تری را ارائه می نماید چه لغت نامه دهخدا مردم آنجا را چادرنشین معرفی می نماید بعلاوه اینکه در سایت بیتوته در مورد آن گفته شده است: "بعضی معتقدند به خاطر اینکه شاندرمن در گذشته دارای کاروانسراهایی بوده و در واقع محل عبور و اتراق کاروان هایی به سمت تالش شمالی و خلخال بوده است، به این نام، نامگذاری شده است. خیلی ها شهر شاندرمن را به نام «بازار جمعه» هم می شناسند." مطابق لغت نامه دهخدا:
شاندرمن : [ دِ م َ ] (اِخ ) از بلوکات طوالش گیلان است که از شمال محدود است به طالش دولاب و از جنوب به ماسال و از مشرق به گسگر و از مغرب بخلخال . قریب 3000تن سکنه دارد. قرای معتبر آن عبارتند از: انجیلان ، شالکی ، دوماف . اهالی آن چادرنشین و اغلب بگله داری اشتغال دارند. و عده ٔ قرای آن 37 و مساحتش 9 فرسخ مربع و 644 خانوار دارد. (جغرافیای سیاسی کیهان ص 278).
بر این اساس نام روستای دُرمن اراک را نیز می توان به معنی دارندگان خانه چوب و چادر یا به احتمال بیشتر در این مورد به معنی محل دور افتاده گرفت. مطابق لغت نامه دهخدا:
درمن :[ دُ م ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان شهراء بالا از بخش وفس شهرستان اراک واقع در 78 هزارگزی جنوب خاوری کمیجان و سر راه مالرو عمومی اراک به ملایر، با 1124 تن سکنه . آب آن از قنات و راه آن مالرو است و از خانقاه اتومبیل می رود. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2).

۲ نظر:

ناشناس گفت...

وبلاگ " مردم ما" پایگاه خبری تحلیلی تالش ، ماسال و رضوانشهر اخبار انتخاباتی و سیاسی اجتماعی گیلان www.MardomeMa.blogfa.com تالش ،رضوانشهر، پونل، اسالم ،ماسال ،شاندرمن پره سر ، طوالش ، هشتپر

پژمان گفت...

درود
تحلیل شما در مورد واژه شاندرمن متاسفانه کاملن اشتباه است. اولن شاندرمن جزیی از ماسال و منطقه قومی تالش است و اختمال قریب به یقین ریشه آن از عبارت شونده مینه که شوند گیاهی است که در شمال به وفور یافت می شود و "شونده مینه" یعنی مکانی یا محلی میان شوندها