سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۸

حسین آبادهای ایران در اساس هیثین آباد (هیثان آباد، آبادی امن و مستحکم) بوده اند

حسین آبادهای ایران در اساس هیثین آباد (هیثان آباد، آبادی امن و با شکوه و مستحکم) بوده اند واژه های هیثا و هیثَ در اوستا به معنی خانۀ امن و شتاب هستند. بنابراین هیثان پهلوی آذربایجان همان است که به صورت حصان معرب گردیده بوده و یاقوت حموی در معنی دژ و اسب بدان اشاره کرده است. پس نام حسین آبادها و حسن آبادهای ایران غالبا به معنی محل خانه های امن و دژ از همین واژهٔ هیثان گرفته شده اند. از جمله حسن آباد یاسوکند (مقر احتمالی دیاکو) و حسین آباد (ایلام) و حسین آباد (زابل)که در نقشه های بطلمیوسی در جای آن شهری به نام رهودا (دژ با شکوه) دیده میشود:
हासिन् adj. hAsin brilliant or adorned with
हेष adj. heSa strong[house]
تپه قلعه حسین‌آباد شاملو مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان ملایر، بخش جوکار، روستای حسین‌آباد شاملو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[ویکیپدیا].
نامهای قلعه های باستانی حسین آباد میاندوآب و حسین آباد صفا دشت و حسین آباد چاراویماق، حسن آباد فردوس، حسن آباد سنندج، حسن آباد خوانسار نیز ثبت شده اند. لغت نامه دهخدا تعداد حسین آبادها را ۳۳۳ و تعداد حسن آبادها را ۱۹۷عدد نشان میدهد.

هیچ نظری موجود نیست: