شنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۹

معنی نام شهر گم شدۀ جَرم وا در سمت داراب

نظر به توصیفاتی که از بقایای این شهر یاد شده توسط مِقدسی مانده، نام آن به معنی محل نگهداری آب (جَرو-آوه، محل سدّ) بوده است:
مشخصات بقایای شهر باستانی جرم وا:
کاشفان این شهر تاریخی می گویند این شهر، دارای دو قلعه تاریخی است. قلعه نخست 250 متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد و برای دسترسی به آن نیاز به یک پیاده‌روی 25 دقیقه‌ای است. در میان قلعه سدی به ارتفاع 10 تا 12 متر ایجاد شده که احتمالا وظیفه جمع‌آوری آب باران را داشته‌است. این سد دولایه از ساروج ساخته شده و لایه نخست آن هنوز سالم است.
ادامه بررسی‌ها منجر به کشف قلعه دوم شده که به نظر می‌رسد یک برج باشد، به گفته صداقت‌کیش این دو قلعه به شهر گمشده جرم‌وا مربوط می‌شوند، همچنین سفال‌های دوره پیش از تاریخی که به‌نظر می‌رسد بیشتر آن‌ها سفال‌های مربوط به ظروف آشپزخانه‌ای است در اطراف این محوطه دیده می‌شود.
صداقت کیش درباره قلعه دوم به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته: "در مقابل جنت‌شهر و بر فراز کوه تپه‌ای دیده می‌شود که مردم به آن ارم یا گلستان ارم می‌گویند. این همان قلعه دوم یا برج است که از سنگ و گچ و خشت خام ساخته شده‌است. این قلعه چهار پنجره در اطراف خود دارد و پایین این کوه ساختمان‌هایی با ملات سنگ‌چین و خشکه‌چین و دیواره‌های باغ وجود دارد. همچنین در این منطقه یک قنات به چشم می‌خورد که گفته می‌‌شود این قنات تا سال 60 خورشیدی حدود 30 اینچ آب داشته‌است."

هیچ نظری موجود نیست: