سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۸۷

författarförbundet eller den giftiga spindels nät

Författarnas hus eller den giftiga spindels nät


Det känns att författarförbundets styrelse, anser ofta enstacka medlemmar som ett stort hot mot de sina egna förmånerna, det vill säga att de vill skydda sitt eget territorium. Men Jag tror att det säger kultur moralens egen moraliska lagar: ”Skatten för kulturen är dess publikation” (någon har sagt inom Islam). Naturligtvis menas från kulturen något nytt, nyttigt och värdefullt.
Jag tror att därför jag blev inte förmedlad från höst stipendier, på grund av upptäckte de att jag har sju nya och nyttiga manus på bordet. I stället bjöd de spindels vis mig, till en rese stipendium (utan något angivet landets namn) och jag fyllde det med min signatur, för någon historia konferens skull vid något universitet i något land. I stället blev en månad resa till någon viloplats i Grekland, Naturligtvis jag som både fabriksarbetare och historieforskare har inte tid till ett sådant tidslöseri. Planens herre från författarnas hus ringde mig några dagar innan resan och medlade vi hittade dig tyvärr mycket försänt, du kan hitta han som stod reserv; och jag gjorde försöket. Sedan har planeraren från dolda händerna hittat något från lagboken som kräver ungefär 8500 kr för böter av mig och den har skickat medlandet via någon annan styrelsemedlem. Naturligtvis betalar jag inte sådana belopp till en sådan plan och jag går mot attack. Jag har inte fått något stipendier från dem endast betalat jag ganska stor summa som medlemsavgift. ”Kriget går ständigt mellan livs-skänkande ljuset och livshotande mörkret” sade Zoroaster (Zaratostra) sex århundradets f. kr.
Javad Mofrad
2008,9,30 Linköping

هیچ نظری موجود نیست: