پنجشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۵

چنار و تاک زرین خوابگاه هخامنشیان سمبل وارونا (اهورامزدا) و همسرش وارونی (الهه تاک و شراب، همای) بوده اند

از آنجا که تاک عظیم (به سانسکریت پرِثو) ریشه محتمل نام پارس است (معنی محتمل دیگر پارس، پلنگ است) و تاک (سمبل الهه وارونی) و نیز سمبل کاسیتوی کاسیان (مرافی های پارسی، اسلاف لُران) بوده است لذا چنار و تاک زرین خوابگاه هخامنشیان نشانه ایزد و الهه قومی ایشان یعنی اهورامزدا و هئومه مؤنث (همای اساطیری) بوده است: ساموئل. ک. ادی کتابی در باره‌ی آیین شهریاری در شرق فراهم آورده است که «ادی» در این کتاب، مسائل بسیار جالب توجهی را در باره‌ی سنت‌های شهریاری در شرق مطرح می‌کند و از آن جمله، در باره‌ی ارتباط شهریاران دوران مادی و هخامنشی با درخت و به‌ خصوص درخت چنار مطالب بدیعی می‌آورد:
"پادشاهان پارس پیوسته درخت چنار را گرامی می‌داشتند. در دربار ایران چنار زرینی همراه تاکی زرین بود که آن‌ها را اغلب در اتاق خواب شاه می‌نهادند و چنار را به گوهرهای بسیار آراسته بودند و پارسیان آن را ستایش می‌کردند.
هنگامی که داریوش بزرگ در آسیای صغیر بود، به او درخت چنار و تاکی زرین هدیه دادند و هنگامی که خشایارشا به جنگ یونان می‌رفت در راه چناری عظیم دید و فرمود تا آن را به زیورهای زرین بیارایند و آن را به نگه‌بانی به سپاهیان گزیده خود سپرد.
ظاهرا به دست آوردن درخت زرینی که در خواب‌گاه شاه بود معنای به دست آوردن سلطنت می‌داد."
جالب است که چنار در یونان سمبل دانایی بوده و در جزیره کرت به زئوس (ایزد دانایی) اختصاص داشته است. احتمال دارد نام زئوس سوای معنی خدای روشنایی در اساس به معنی سوفوس (دانا) نیز گرفته میشده است.

۲ نظر:

مصطفی محمدزاده گفت...

سلام جناب مفرد
خسته نباشید
با عرض سلام و ادب ،
لطفا معنی کلمه آذرخواران را برای بنده بنویسید
آذرخواران یکی از روستاهای جرقویه اصفهان است
بنده محمدزاده هستم قبلا هم از اطلاعات جناب عالی استفاده کرده ام
موفق و موید باشید

Mofrad گفت...

با سلام.
آذر خواران می تواند بر گرفته از آذرخوره (آتش فره ایزدی) بوده باشد. در این صورت آنجا دارای آتشکده بوده است.