پنجشنبه، دی ۱۴، ۱۴۰۲

نامهای داریوش و جاماسب مترادف هستند

نامهای داریوش (شوهر پارمیس دختر بردیه) و جاماسب (شوهر پوروچیستا دختر گائوماته بردیه/سپیتاک سپیتمان) در معنی دارای اسب و مهار و رام کنندهٔ اسب به هم می رسند. مطابق اسطوره ای که هرودوت در بارهٔ به پادشاهی رسیدن داریوش ذکر کرده، مهتر اسب داریوش با آموزش به اسب داریوش، داریوش را به پادشاهی می رساند:
مطابق گفته هرودوت، "مدتی بعد هفت ترور کننده گائوماته بردیه گرد هم آمدند تا پادشاهی از ميان خودشان برگزینند. اُتانس كه خواستار حكومت هفت نفری بود پس از مخالفت ديگر اعضا گفت: «نه بر كسی حكومت ميكنم و نه بر زير حكومت كسی ميروم»، اعضاء نيز به خاطر كمك های او درخواستش را پذيرفتند و شش سردار قرار گذاشتند كه برای تعيين پاشاه سپيده دم گرد هم آيند و اسب هركس زودتر شيهه كشيد او پادشاه شود. داريوش مسئله را با مهتر اسبش‌ «اویبارس» در ميان گذاشت و اویبارس گفت: «نگران هيچ مباش كه صبح پادشاه خواهی شد» سپس اسب را به همراه ماديانی در يك اصطبل بست و نزديكی سحر او را به مكانی ديگر برد و خوابانيد سپيده دم كه داريوش بر سر قرار رفت، اسب به ياد خاطره ی شبه گذشته افتاد و شيهه كشيد. در همین وقت ابر برقی زد و آسمان غرید و اين گونه داريوش بر تخت پادشاهی تكيه زد."
धर adj. dhara possessing
वसु n. vasu (vahu) horse
याम(अम) m. yAma(Yama) restraint
अश्व m. asva horse
प्रमित adj. pramita understood
Pouruchista: full of knowledge
داریوش (داریه وهوش) معانی دارای نیکی و دارای ثروت و دارای اسب را می داده است. این اسطوره و نام جاماسب معنی سومی را اراده می کنند.
در مورد جاماسب از خانوادهٔ گشتاسب گفتنی است، منابع دورهٔ ساسانی جاماسب را [همانند داریوش] نابود کنندهٔ قهرمان دین زرتشتی اسفندیار (سپنتداته گائوماته) آورده اند. نام سیکایا اواواتیش (سکاوند هرسین، محل ترور شدن سپنتداته گائوماته) با سکستان (سیستان، زابلستان) مشتبه شده است.

هیچ نظری موجود نیست: