سه‌شنبه، تیر ۲۶، ۱۴۰۳

فهرست درست پادشاهان ماد (کیانیان اوستا)

پادشاهان ماد در خبر هرودوت:
فهرست درست پادشاهان ماد (کیانیان اوستا
١- دیااُکو
٢- فرائورت (فرورتیش)
٣- کیاخسار (هُوَخشتر)
-۴آستیاگ (اژدهاک خبر موسی خورنی-)
چنانکه برخی دریافته اند نظر به مدت دویست سالهٔ حکومت مادها نام کسانی از این فهرست افتاده است. این افراد اوپیته پسر دیااُکو و پسر او خشتریتی و سپیتمه (یرواند، لهراسب) داماد و ولیعهد آستیاگ و حاکم نواحی شمالغرب امپراطوری ماد می باشند:
هرودوت بین دیااُکو و فرائورت نام دو تن از فرمانروایان ماد را از قلم انداخته است این دو اوپیته و خشتریتی هستند که نامشان در کتیبه های آشوری ذکر شده اند. خشتریتی یکی از چهار پسر اوپیته بوده که در نقاط مختلف ماد حکمرانی میکردند و علیه آشور متحداً قیام نموده بودند. اوپیته و خشتریتی معادل اپیوه و کیکاوس اوستا هستند. و سپیتمه (یرواند، لهراسب شاهنامه) داماد آستیاگ همزمان با او و پیشتر در عهد کیاخسار (هُوَخشتره) در شمال غرب امپراطوری ماد حکومت میکرده است و در شاهنامه ولیعهد و جانشین کیخسرو (کیاخسار، هُوَخشتر) به شمار رفته است. بنابراین فهرست درست پادشاهان ماد (کیانیان اوستا) از این قرار است:
١- دیااُکو (کی قباد کیانی)
٢- اوپیته (اوپیس، اپیوهٔ کیانی-)
٣- خشتریتی (کیکاوس)
۴-فرورتیش (فرود سیاوش)
۵-کیاخسار (هُوَخشتر، کیخسرو)
۶-آستیاگ (اژدهاک، آخروره) ٧- سپیتمه (یرواند، لهراسب) که به همراه پسرانش مگابرن ویشتاسپ و زریادر سپیتاک (بعداً پسر خواندگان/ برادرخواندگان کوروش/فریدون) در نواحی شمالغرب امپراطوری ماد حکومت می کرده است. بنا به کتسیاس «سپیتاک سپیتمان پسر سپیتمه لهراسب از سوی کوروش در بلخ حکومت کرده است» و این سبب شده که لهراسب هم به بلخ منتسب گردد.

هیچ نظری موجود نیست: