جمعه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۲

منظور از اصحاب الّرس قرآن همان هپتالان هستند

اصحاب الرّس به معنی صاحبان چاه متروک و قدیمی است و منظور از چاههای ایشان همان چاههایی هستند که هپتالان به رهبری خشنواز در سر راه حمله پیروز پادشاه ساسانی کندند و وی وسران سپاه او در آن چاهها افتاده و نابود شدند. نام رهبر ملکوتی قوم اصحاب الرّس که به تصحیف در روایات اسلامی به صورت حنظله آورده شده است در واقع حبطله (هپتال) بوده است که نام سر سلسله هپتالان بوده است که در ماوراء النهر توسط بهرام گور غافلگیر گردیده و کشته شده است.

۳ نظر:

بهدین گفت...

با درود
و یاجوج و ماجوج هم همان هون ها هستند و ذوالقرنین هم همان کوروش این کمترین 45 چهل و پنج سال پیش به این نتیجه رسیدم و هنگامی که با اهل فن در میان می گذاشتم همه با ریشخند و تمسخر برخورد می کردند
با سپاس

Mofrad گفت...

با درود. نظرتان را در مورد یأجوج و مأجوج اصلاح و تکمیل میکنم. یوئه چژیها (یوئه چی های کوچک) و مه یوئه چی ها (یوئه چی های بزرگ) که اسلاف تخاران بوده اند و توسط هونها از ترکستان چین اخراج شده بودند، همان یأجوج و مأجوج هستند. خود نام کوروش در پهلوی به صورت کوروش-ک به معنی قوچ وحشی یا همان ذوالقرنین است. این دو سند را مولانا ابوکلام آزاد در اثبات اینهمانی کوروش و ذوالقرنین در دست نداشت.

ناشناس گفت...

غربیان یاجوج وماجوج را یاگوک و ماگوک می خوانند.تصورم این بود که ماگوک همان مغول است.