پنجشنبه، فروردین ۲۵، ۱۴۰۱

معنی محتمل نام خرم آباد

خرم آباد به معنی محل پرگیاه به نظر می رسد، چون نام باستانی خیدالوی شهر خرم اباد را هم می توان محل پر گیاه گرفت:
केदार m. kedAra (khedalu) field or meadow
نام لرستان و همچنین نام آن در نقشه های بطلمیوسی یعنی سین گیان و نام اوستایی آن اوروه و نام پارسی سرزمین مارافی ها را که به لرستان اطلاق شده جملگی به معنی سرزمین گیاه زاری و مرتع هستند.
خرمالو (خرما آلو) که خرمااربه (خرما گلابی) و کلهو (کل آلو) نیز خوانده میشود می توانست خرما-میوه نیز خوانده شود و این مطابقت دارد با نام خورمووه که صورت بومی نام خرم آباد است:
मीवति{मीव्} verb mivati[miv] grow fat or corpulent
آیا خرمالو منظور بوده یا یک نوع خرمای معمولی یا در اساس به معنی جایگاه خرم، جای تحقیق دارد. چون حمدالله مستوفی از خرم آباد به عنوان شهری سخن می گوید که دارای محصول خرمای فراوان بوده است که کمی عجیب به نظر می رسد. به احتمال زیاد در گفتۀ مستوفی خرما به جای خرمالو (در اساس خرم آلیه، در معنی جای خرم) آمده است. چون نام باستانی خورو میثره آنجا به صورت خورو-میث-زر به معنی دارای مراتع سرسبز با شکوه است. حدود 22 شهر و قصبه به نام خرم آباد در نواحی معتدل وجود دارند که به معنی محل خرم یا محل خورمه (خرما) بوده اند. ظاهراً نامهای باستانی دژ خارتیش (خوار-تیش، محل دژ سترگ درخشان و بزرگ) و خاریشپی (خوار-ایشپی، دژ نیرومند) در سرزمین کاسیان نیز مربوط به خرم آباد و یا به احتمال بیشتر مربوط به هارون آباد (آبادی دارای دژ رسا، اسلام آباد) به نظر می رسند.

هیچ نظری موجود نیست: